piątek, 7 października 2016

Muzyczni ulubieńcy #7



Wiedźmowata muzyka. Tak nazywam ten rodzaj utworów. Kojarzą mi się z pierwotną naturą kobiecości. Nawet jeśli teksty nie mają z tym nic wspólnego... ale czy gdy przymknięcie oczy słuchając tej muzyki, śpiewu, nie przychodzą wam do głowy obrazy zebranej grupki kobiet? Siedzących razem przy ogniu. Gdzieś w chacie, na łące, gotujących, szyjących, śpiewających pieśni, które przekazały im matki i babki? Słuchających w skupieniu opowieści tej najstarszej?... 
Mnie przychodzi to z łatwością. 
Bo dawniej wiedźmami nie nazywano czarownice, ale kobiety doświadczone, często starsze, po prostu WIEDZĄCE. 

Zapraszam do dwóch wiedźmowatych utworów. Jeden mroczny, drugi wesoły i pogodny. Ale oba mają tę samą energię.






"KARCHATA"

Oh, na Górze Karchata i w dolinie dziewczyny
Porąbane drzewo, gdzie błyszczy zielono Karchata
Gdzieś wziął Ivanko, gdzieś wziął Ivanko
Porąbane drzewo, gdzie błyszczy zielono, Ivanko
Wszystkie dziewczęta rozgonił, tylko Maryjkę sobie wziął
Porąbane drzewo, gdzie błyszczy zielono, sobie wziął
Powiódł ją do sadu, narwał jej jagód
Porąbane drzewo, gdzie błyszczy zielono, jagód
Jedz Maryjko jagódki, zapomnij panny
Porąbane drzewo, gdzie błyszczy zielono, panny
"TAM NA MORZU"

Na morzu, na błękitnym morzu
Tam pływały stada białych łabędzi
Z małymi łabądkami.
A skąd się wziął szaro-biały orzeł?
Rozgonił stado po całym błękitnym morzu.
Biały puszek uniósł się do nieba.
Szare pierze opadło na zielonej łące
A kto zbierze to pierze?
Zbierze je piękna dziewczyna.


12 komentarzy:

  1. Ciekawe melodie... Chyba nie mogłabym długo słuchać takiej muzyki, bo by mnie zmęczyła, ale zawsze warto odsłuchać kilka takich utworów raz na jakiś czas. Kojarzą mi się trochę z dawnymi czasami. Początki osadnictwa Słowian w Europie, lub kultury celtyckie. Jest w nich jakaś magia.
    -Dis

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jest w nich coś niezwykłego. Mają w sobie ducha przeszłości :)
      "Sztoj pa moru" katowałam bardzo długo na początku. "Karchatę" słuchałam najczęściej rano, podczas makijażu i przy kawie. Wprawiała mnie w lepszy nastrój, ale też zawsze była zapętlona.
      Rozumiem, że nie każdemu takie coś może pasować, bo to specyficzny śpiew, muzyka, dźwęki, ale jak to powiedziała kiedyś moja nauczycielka muzyki "Nie zawsze tego słucham, ale są takie dni, że mam nastrój. Wtedy siadam, włączam i słucham" :) :) :)

      Usuń
  2. Mi się bardzo podoba :D klimat Kapeli ze wsi Warszawa w rosyjskim wydaniu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kapela jest genialna :D "Do ciebie Kasiuniu" uwielbiam <3 <3

      Usuń
  3. Ja też baaaardzo :) lubie też " bystrą wodę" i "majdan" :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przesłucham w takim razie :)

      Usuń
    2. Kurcze super są te piosenki :) Ja zwykle Kapela nie zawodzie :) A wiesz jak w ogóle poznałam tę grupę? Przez ten filmik :)

      https://www.youtube.com/watch?v=sDfbe6_hjh0

      Usuń
    3. O jaaaa :D :P nie pomyślałabym, że do polskiej folkowo-nowoczesnej muzyki można zatańczyć taniec brzucha xD :PPP ale super wszystko pasowało :D hehehe i na serio wczesniej nie słyszałaś o Kapeli? ;) tańczysz taniec brzucha? Jeeej ja to zawsze nie byłam tak gibka i ta dziewczyna wyczynia rzeczy dla mnie nie możliwe :P zawsze wolałam biegać niż tańczyć :P

      Usuń
    4. Taniec brzucha wykonywany przez Niemke do polskiej muzyki :D kręci mi się w głowie :P

      Usuń
    5. Ten album Kapeli podoba mi się najbardziej. To jest ich płyta z 2001 roku (druga w kolejności). Tutaj naprawdę każdy kawałek jest super :D w ogole Kapela jest za granicą bardzo znana. Nawet dostała jakaś nagrode od BBC radio :)

      https://m.youtube.com/watch?list=PLRYMNqhJL4y9ZmHQw-zOwvYJVeoqTqyjN&params=EAMYATgBSAFYDWILeVNobmptZGp4YmdoDQ%253D%253D&v=NHcoD_xSDVA&mode=NORMAL

      Usuń
    6. Z tej płyty taniec chasydzki jest zaje...zajefajny ;D

      Usuń
    7. Kiedyś trenowałam taniec brzucha, przyznaję się :P Chasydzki jest super, prawda :)
      To właśnie dziwne, że taka fajna grupa a u nas jest niszowym zespołem prawda?
      Polska muzyka, niemiecka tancerka, konkurs w Pradze :P

      Usuń

Dziękuję za komentarz.
Miło, że mnie odwiedziłeś. Zapraszam ponownie :)